BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas.

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Slapukų politika Privatumo politika

 


Spausdinti

D.U.K.

Kam skirtos 2014–2020 m. ES struktūrinių fondų investicijos?

Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansavimas yra skiriamas projektams, kurie prisideda prie 2014–2020 metų ES fondų investicijų veiksmų programos tikslų įgyvendinimo, atitinka kvietimuose teikti paraiškas finansuojamoms veikloms bei pareiškėjams nustatytas sąlygas ir yra parengti pagal administruojančių institucijų nustatytus reikalavimus projektams.

Svarbiausios ES struktūrinių fondų 2014-2020 metų laikotarpio investicijų kryptys yra:

  • energetikos ir transporto infrastruktūra (apie 17,6 proc.),
  • atsinaujinančių energetinių išteklių (AEI) plėtra ir energijos vartojimo efektyvumas (14 proc.),
  • mokslinių tyrimų ir inovacijų skatinimas (10 proc.),
  • užimtumo didinimas, kova su skurdu bei socialinė įtrauktis (19 proc.),
  • SVV plėtros sąlygų ir verslumo aplinkos gerinimas (8 proc.),
  • informacinių technologijų plėtra.

Kur susipažinti su terminų, susijusių su Europos Sąjungos struktūriniais fondais, reikšmėmis?

2014–2020 m. ES fondų terminų žodynėlis – svarbiausių su Europos Sąjungos finansavimu susijusių terminų, dažnai naudojamų teisės aktuose, žodynas, skirtas lengvai surasti ir pasitikslinti ar išsiaiškinti nežinomą sąvoką.

Lengviau ir greičiau ieškomą žodį rasite pasinaudoję paieškos funkcija (Ctrl + F). Vienu metu klaviatūroje paspauskite šiuos mygtukus ir į atsidariusį paieškos langelį suveskite norimą frazę.

Žodyną galite rasti paspaudę nuorodą -  čia

Kas yra vadovaujančioji ir tarpinės, įgyvendinančiosios institucijos?

Vadovaujančioji institucija – institucija, atsakinga už finansavimo lėšų valdymo ir kontrolės sistemą, veiksmų programos administravimą, atliktų patikrinimų san­traukos parengimą ir pateikimą Europos Komisijai.

Tarpinė institucija – valstybinė ar privati įstaiga arba tarnyba, kuri vadovaujančio­sios institucijos atsakomybe vykdo jos užduotis. Tarpine institucija gali būti vietos valdžios institucijos, regioninės plėtros įstaigos, nevyriausybinės organizacijos. Tarpinės institucijos: ministerijos ir kitos institucijos (Aplinkos ministerija, Energeti­kos ministerija, Kultūros ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Susi­siekimo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Regioninės plėtros departamentas prie VRM); įgyvendinančiosios institucijos (APVA, CPVA, ESFA, INVEGA, LMT, LVPA, MITA, TID, VIPA,); Vidaus reikalų ministerija ir regionų plėtros tarybos, Viešųjų pir­kimų tarnyba, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija yra ES veiksmų programos vadovaujančioji, tvirtinančioji ir mokėjimo institucija.

Įgyvendinančioji institucija – institucija, atsakinga už ES lėšomis finansuojamų projektų atranką, jų įgyvendinimo priežiūrą. Institucija pareiškėjams ir projektų vykdytojams teikia informaciją apie projektų rengimo bei įgyvendinimo reikala­vimus. Įgyvendinančiosios institucijos: APVA, CPVA, ESFA, INVEGA, LMT, LVPA, MITA, VIPA, Regionų plėtros departamentas ir tarybos.

Kaip sužinoti, ar mano projektas gali būti finansuojamas?

Jums reikėtų pasidomėti, kokios sritys yra finansuojamos. Šią informaciją galima sužinoti www.esinvesticijos.lt FinansavimasPatvirtintos priemonės. Pagal paieškos parametrus pasirinkus jus dominančią sritį, reikėtų pasidomėti priemonių aprašymais, sužinoti, kas gali būti pareiškėjais, kokios turėtų būti vykdomos veiklos projekte ir kitą aktualią informaciją. Išsamesnę informaciją Jums gali suteikti priemonės aprašyme nurodytų atsakingų už priemonės įgyvendinimą institucijų atstovai.

Atkreipiame dėmesį, kad net ir tuo atveju, jei Jūsų projektas atitinka priemonės aprašyme įvardytus kriterijus, norėdami gauti finansavimą turite pirmiausiai sulaukti kvietimo konkrečiai priemonei ir remdamiesi reikalavimais pateikti paraišką (žr. atsakymą į klausimą „Kaip pateikti paraišką“ ir „Kaip teisingai parengti paraišką“). Jei Jums aktualus kvietimas dar nėra paskelbtas, Jūs galite pasižiūrėti, kokie kvietimai yra planuojami arba susisiekti su atsakingomis institucijomis. Kad nepraleistumėte Jums aktualaus kvietimo, siūlome užsiprenumeruoti svetainės naujienas. Iki kvietimo paskelbimo ar pasibaigus kvietimui pateiktos paraiškos nėra vertinamos ir į finansavimą nepretenduoja.

Kokie yra projektų atrankos būdai?

Projektai atrenkami finansuoti vienu iš šių būdų:

  • valstybės projektų planavimo. Naudojamas viešųjų investicijų ir viešųjų paslaugų teikimo atveju, kai vadovaujantis nacionaliniais strateginio planavimo dokumentais yra galima skaidriai ir pagrįstai sudaryti projektų ir paramos gavėjų sąrašą. Projektai ir jiems skirtos lėšos turi būti numatyti nacionaliniuose strateginio planavimo dokumentuose arba institucijų strateginės veiklos planuose.
  • regionų projektų planavimo. Naudojamas viešųjų investicijų ir viešųjų paslaugų teikimo atveju, kai remiantis regioniniais strateginio planavimo dokumentais yra galima skaidriai ir pagrįstai sudaryti projektų ir paramos gavėjų sąrašą. Projektai ir jiems skirtos lėšos turi būti numatyti regionų plėtros planuose. 
  • projektų konkurso (vienu arba dviem etapais). Naudojamas paramos verslui ir nevyriausybiniam sektoriui atveju bei viešųjų investicijų ir viešųjų paslaugų teikimo atveju, kai tą pačią veiklą gali atlikti daug skirtingų institucijų, ir valstybė suinteresuota skatinti konkurenciją tarp jų, siekdama atrinkti projektus, kurie duoda daugiausiai naudos ir yra kokybiškiausiai parengti ir surinkę daugiausiai balų. 
  • tęstinės projektų atrankos. Naudojamas tais atvejais, kai remiamos nesudėtingos vienarūšės veiklos, o projektų kokybei užtikrinti projektų finansavimo sąlygų apraše galima nustatyti reikalavimus, kurių vykdymas lengvai patikrinamas.

Ar geriau projektą vykdyti pačiam, ar samdyti konsultantus/projektų rengėjus?

Tai labai priklauso nuo Jūsų projekto specifikos, Jūsų patirties rašant projektus ir juos įgyvendinant. Konsultantai gali Jums labai padėti, pavyzdžiui, rengiant verslo planą, kurio niekad nesate daręs, tačiau rengiant socialinį projektą Jūs galite būti didesnis ekspertas, labiau įsigilinęs į problematiką ir todėl geriau atskleisti projekto naudą, vertę, suplanuoti jo veiklas ir realiai pasiekiamus rezultatus.

Primename, jog administruojančios institucijos taip pat konsultuoja visais su paraiškos rengimu ir projekto įgyvendinimu susijusiais klausimais nemokamai.

Kiek laiko vertinama pateikta paraiška?

Priklausomai nuo projekto finansavimo būdo, jam pateikta paraiška vertinama:

  • Ne ilgiau kaip 60 dienų nuo valstybės ar regiono projekto paraiškos gavimo dienos, kai vertinami ir atrenkami valstybės ir regionų projektai;
  • Ne ilgiau kaip 90 dienų nuo kvietimo teikti paraiškas skelbime nurodytos paskutinės paraiškos (-ų) pateikimo dienos, kai vertinamos ir atrenkamos projektų konkurso būdu gautos paraiškos;
  • Ne ilgiau kaip 60 dienų nuo paraiškos gavimo dienos arba atsižvelgiant į projektų finansavimo sąlygų apraše nustatytą paraiškų vertinimo periodiškumą, kai vertinamos tęstinės projektų atrankos būdu atrenkamos projektų paraiškos.

Kaip finansuojami projektai – kompensuojama už jau patirtas išlaidas ar išmokamas avansas?

Konkretaus projekto finansavimas apibrėžiamas to projekto finansavimo sąlygų apraše. Galimi įvairūs variantai, pavyzdžiui, projekto pradžioje išmokama dalis avansu, o likusi suma – pabaigus visas projekto veiklas. Atidžiai skaitykite Jums aktualios priemonės finansavimo sąlygų aprašą, kuriame bus aiškiai įvardyta, kaip finansuojama ši konkreti priemonė.

Ar projekto laimėjimo atveju (gavęs/-usi finansavimą) privalau išleisti gautus pinigus griežtai taip, kaip buvo suplanuota projekto veiklose ir biudžete, ar galimi kažkokie pakeitimai?

Projekto veiklos negali būti keičiamos, nebent iškilo nuo projekto vykdytojo nepriklausančių aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti teikiant paraiškas. Projekto biudžetas gali būti koreguojamas ir perskirstomas priklausomai nuo viešųjų pirkimų metu gautų pasiūlymų (atsiradusių sutaupymų ir pan.). 

Jeigu kils daugiau klausimų, susisiekite su konkrečios programos projektų vadovu, jis galės padėti detaliau atsakyti į klausimą ar pakonsultuos, kaip išspręsti susidariusią situaciją. Jeigu klausimas susijęs su viešinimo projekto veiklomis - rekomenduojame kreiptis į komunikacijos skyriaus specialistus. 

Kaip užtikrinamas ES investicijų skaidrumas?

Visos pateiktos paraiškos vertinamos remiantis iš anksto nustatytais ir viešai prieinamais kriterijais. Paprastai paraišką vertina keli nepriklausomi ekspertai tiek iš Lietuvos, kai kuriais atvejais ir iš kitų ES šalių. Taip garantuojama, kad finansavimą gautų tikrai aktualūs, realiai įgyvendinami ir vertingi projektai.

Visi projektai, gaunantys finansavimą, yra kontroliuojami ir už patirtas išlaidas privalo atsiskaityti administruojančiai institucijai. Ar tinkamai naudojamos ES lėšos, stebi ir tikrina audito bendrovės, Valstybės kontrolė, Viešųjų pirkimų tarnyba, STT. Skaidrumo iniciatyva www.jonvabaliai.lt pristato už ES lėšas įgyvendintus projektus skirtingose savivaldybėse. Čia rasite ir informacijos, kur pranešti apie įtarimus neskaidrių projektų įgyvendinimu, informuoti apie pastebėtus pažeidimus. Apie galimai neskaidrius projektus raginame pranešti ir http://www.esinvesticijos.lt/lt/pranesimai-ir-korupcija

Kokios galimybės verslui 2014–2020 m. ES finansavimo periode?

Verslo subjektai gali:

  • Pasinaudoti finansinėmis priemonėmis.
  • Dalyvauti konkursiniuose kvietimuose – teikti paraiškas ir gauti subsidijas.
  • Dalyvauti viešuosiuose pirkimuose ir teikti paslaugas projektų vykdytojams: perkančiosioms ir neperkančiosioms organizacijoms.

Ar paraiškos atmetamos dėl smulkmenų, praleisto kablelio, trūkstamų kelių detalių ir kt.?

Tikrai ne. Paraiškos rengėjai ne tik pačio pildymo metu gali tikslintis, kokia informacija turi būti ir kaip pateikta, bet ir po paraiškos pirminio vertinimo projektų rengėjams yra pranešama, ką reikia joje pataisyti ar patikslinti. Svarbiausia yra atitikti keliamus kriterijus ir teikti paraišką tinkamoje srityje.

Ar finansuojami tik dideli projektai, didelės įmonės?

Ne. Vienas iš svarbiausių 2014-2020 m. prioritetų yra Smulkaus ir vidutinio verslo konkurencingumo skatinimas – jam skirta 531,5 mln. Eur. Investicijos į SVV bus nukreiptos 4 pagrindinėmis kryptimis:

  • verslumo skatinimo;
  • tarptautiškumo didinimo;
  • įmonių produktyvumo didinimo (įskaitant ir privataus turizmo rėmimo iniciatyvas);
  • ekologiškų inovacijų diegimo skatinimo.

Ar ES projektų paraiškų pildymo procedūros labai sudėtingos, reikalauja didelio pasiruošimo ir įsigilinimo?

Tai labai priklauso nuo srities ir numatomo projekto mąsto, taip pat nuo Jūsų patirties, jei esate anksčiau rengęs paraišką. Kai kurių priemonių paraiškos yra itin paprastos, kitų reikalauja daugiau laiko, įsigilinimo, ar dokumentacijos kaštų. Perskaitę priemonės sąlygas, kriterijus  siūlome įsivertinti, kiek Jums aiškios paraiškos rengimo taisyklės, kiek esate pasiruošęs laiko skirti paraiškos rengimui ir nuspręsti, ar paraišką rengsite. 


Puslapis atnaujintas 2022 Liepos 19 d.