Prieš metus savivaldybės įmonė nusipirko 12 naujų suslėgtosiomis dujomis varomų Prancūzijos transporto priemonių gamintojo autobusų „Irisus Citelis“. UAB „Klaipėdos autobusų parkas“ eksploatacijos direktorius Gintautas Mockevičius primena, kad autobusai kainavo 8,6 mln. litų, iš kurių 7,3 mln. sudarė ES parama pagal Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonę „Kompleksinė ekologiško viešojo transporto plėtra“.
Uostamiesčio centre beveik šešis dešimtmečius gyvenantis Kostas džiaugiasi, kad dabar miego paryčiais nebetrikdo ankstyvųjų maršrutinių autobusų, kai šie pajuda iš stotelės, variklių burzgesys. O, įmonės eksploatacijos direktoriaus teigimu, modernios transporto priemonės keleiviams patogesnės ir tuo, kad autobusuose įrengti šildytuvai, jų korpusai apšildyti, salonuose įrengtos filmavimo kameros bei švieslentės. „Irisus Citelis“ patogesni ir vairuotojams.
„Tačiau svarbiausia – keleiviniams autobusams, varomiems suslėgtosiomis gamtinėmis dujomis, netaikomas akcizas. Tad tokių autobusų eksploatavimo sąnaudos yra mažesnės, palyginti su transportu, varomu kitomis degalų rūšimis. Kuo daugiau tokių autobusų turime – tuo daugiau lėšų galime sutaupyti“, – pabrėžė G. Mockevičius. Be to, autobusai nauji, atkrinta būtinybė juos dažnai remontuoti, taip irgi nemažai sutaupoma.
Teikiant paraišką paramai gauti buvo akcentuota ir tai, jog, įsigijus ekologiškų autobusų, sumažės uostamiesčio oro užterštumas kietosiomis dalelėmis – dujiniai autobusai į aplinką išmeta 66 proc. mažiau teršalų. „Atnaujinę autobusų parką, galėsime įvertinti, kiek sumažėjo oro užterštumas“, – tikisi G. Mockevičius. Beje, Klaipėdoje apie 70 proc. oro taršos sudaro transporto išmetami teršalai.
Pašnekovas sakė, kad įmonei taip pat rūpi miesto estetinis vaizdas, kuris priklauso ir nuo to, kokios viešojo transporto priemonės jame važinėja. Pagal pirmuosius 9 ekologiškus autobusus, kuriuos, tiesa, jau važinėtus, įmonė įsigijo savo lėšomis, buvo užsakyta nudažyti ir kitus – tiek ES lėšomis pirktus „Irisbus“, tiek dar 11 naujų ispaniškų dujomis varomų autobusų „Castrosua Tempus“, iš kurių 8 jau pasiekė Klaipėdos autobusų parką. Pastarieji įsigyti pagal specialiąją Klimato kaitos programą – įmonė tam gavo apie 20 mln. litų paramos.
Kalbintas automobilių transporto specialistas, o dabar – pensininkas Kostas Stirbys gerai prisimena, kaip keitėsi miesto gatvėmis važinėjančių autobusų išvaizda ir techninės savybės. „Pirmieji miesto autobusai buvo maži, skirtingų modelių. Į juos sunkiai tilpdavo visi norintieji, taigi dažnai galėdavai matyti atviromis durimis važiuojantį autobusą, o keleivius – besilaikančius už angos kraštų. Naujaisiais miesto autobusais kur kas maloniau važiuoti, nes beveik negirdėti variklio darbo. Senųjų dyzeliniai varikliai drebindavo visą autobusą. Puiku, kad autobusų parkas dabar mažiau teršia orą“, – viešojo transporto pokyčius vertino Kostas.
Norėdama atnaujinti autobusų parką ir darydama tai savo lėšomis, savivaldybės įmonė būtų turėjusi branginti bilietus bene pusantro karto. Įvertinus žmonių perkamąją galią, tai būtų buvę sunkiai įmanoma. Todėl, dar teikiant paraišką finansuoti transporto priemonių pirkimą iš Sanglaudos fondo, buvo pažymėta, kad projektas nuostolingas.
„Deja, visuose pasaulio miestuose viešasis transportas yra dotuojamas, nes tai – socialinė paslauga. Todėl subsidijas parkui atnaujinti galima vadinti vertinga dovana miestui ir miestiečiams“, – pasidžiaugė autobusų parko eksploatacijos direktorius.
Remiantis Susisiekimo ministerijos informacija, viešojo transporto infrastruktūrai atnaujinti ir ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti penkių didžiausių šalies miestų transporto parkams 2007–2013 m. buvo skirti 75 mln. litų.
Esparama.lt informacija