Nuo pradinukų iki gimnazistų
Lietuva, nors ir kelis dešimtmečius vėluodama, jungiasi prie Vakarų šalių, kuriose gamtos mokslus, technologijų ir inžinerijos, matematikos disciplinas, meninę raišką integruojančiam mokinių ugdymui (STEAM - angl. Science, Technology, Engineering, Art (Creative activities), Mathematics) skiriamas ypatingas dėmesys ir ištekliai, o vaikai jau nuo darželio mokomi tyrinėti, eksperimentuoti, kritiškai mąstyti ir kurti.
Mūsų šalyje kuriami STEAM centrai orientuoti į 7-12 klasių mokinius, kuriems teikiamos formaliojo ugdymo programas papildančios praktinio ugdymo paslaugos. Neformaliojo ugdymo užsiėmimai taip pat organizuojami įvairaus amžiaus vaikams, tarp jų – ir pradinukams, kurie šiuo metu yra vieni entuziastingiausių centrų lankytojų.
Kiekviename regioniniame STEAM centre yra įrengtos standartizuotos biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos, robotikos-IT laboratorijos, kai kuriuose iš jų – ir po specializuotą laboratoriją, įkurtą, atsižvelgiant į konkretaus regiono specifiką. Pavyzdžiui, Alytus neatsiejamas nuo burnoje tirpstančių šimtalapių, o Utena – nuo ryškių žvaigždynų kosmoso padangėje. Todėl Alytaus regioniniame STEAM centre įsteigta specializuota Maisto technologijų, kulinarinio meno ir sveikatinimo laboratorija, o Utenos regioniniame STEAM centre veiks specializuota Astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija.
Laboratorijose mokiniai gali atlikti įvairiausius tiriamuosius bei brandos darbus, ruoštis konkursams ir olimpiadoms. Moderniuose technologijų centruose bus rengiamos ir stažuotės mokytojams.
Kas turi mokėti už paslaugas?
Pirmasis duris atvėręs Šiaulių regioninis STEAM centras mokinius į užsiėmimus kviečia jau nuo 2020 metų balandžio, todėl, anot šio centro vadovės doc. dr. Violetos Šlekienės, pavyko padaryti jau nemažą įdirbį, bendradarbiaujat su mokyklų vadovais, mokytojais ir moksleiviais.
„Ypač intensyvi buvo pradžia, visos keturios mūsų laboratorijos dirbo visu pajėgumu. Vyko edukaciniai užsiėmimai pradinukams ir mokiniams iki 7 klasės, taip pat – formaliojo ugdymo tiriamosios veiklos vyresniųjų klasių moksleiviams”, – pasakoja vadovė.
Anot jos, šiek tiek skirtingai klostosi bendradarbiavimas su kitų savivaldybių mokyklomis ir šiauliečiais, kurių galimybės naudotis visomis modernaus technologijų centro paslaugomis yra kur kas didesnės. Pavyzdžiui, tokio nuošalaus rajono, kaip Akmenė, mokyklos tiesiog neturi prabangos su visa klase visai dienai išvažiuoti į STEAM centrą ir dalyvauti tiriamųjų veiklų programose, kurių trukmė siekia 10 valandų.
„Tikroji STEAM veikla yra tyrimai, kuriems reikia laiko ir tęstinumo. Jei mokiniai prie to prisiliečia fragmentiškai, atvykę į centrą tik 3 valandoms, tai naudos iš to yra nedaug. Todėl kitų rajonų mokyklos priverstos rinktis, kuriuos mokinius ar klases vežti į centrą, naudotis tik atskirais tyrimais”, – kokias mato problemas pasakoja V. Šlekienė.
Ji taip pat sako, kad pačios mokyklos neturėtų rūpintis atlygiu už centro teikiamas paslaugas. STEAM ugdymas yra valstybės prioritetas ir skirti finansavimą centrams bei juos išlaikyti, lygiai taip pat, kaip ir mokyklas, turėtų valstybė, įsitikinusi Šiaulių STEAM centro vadovė.
Gyvena skirtingu rimtu
Marijampolės STEAM centras, kaip pasakoja jo vadovė Edita Kulikauskienė, vis dar išgyvena pažintinių-edukacinių ekskursijų laiką ir pasigenda didesnio moksleivių ir mokytojų įsitraukimo į praktines veiklas.
„Labai norėtume kasdien centre sulaukti ne ekskursijų ar vienos kitos moksleivių grupės, bet tikro ažiotažo. Bet tai, pirmiausia, priklauso nuo pačių pedagogų, kurie ir turėtų sudominti bei uždegti vaikus“, – mano E. Kulikauskienė.
Jos teigimu, STEAM centre jų laukia didžiulės galimybės mokytis ir tobulėti: moderniausios laboratorijos, pilnos įvairiausių prietaisų ir įrengimų, patyrusių specialistų komanda, tik reikia „išsijudinti ir atvažiuoti“. Dar keisčiau, anot jos, kad išsijudinti ir atvažiuoti pavyksta kaimyninių Vilkaviškio, Kazlų Rūdos, Šakių rajono mokyklų mokiniams ir mokytojams, o vietiniai marijampoliečiai savo mieste kol kas vis dar neatranda naujojo centro.
Tuo metu Alytaus STEAM centro vedėja Valė Zdanavičienė jau džiaugiasi užsimezgusiu tampriu bendradarbiavimu ne tik su regiono mokyklų vadovais, mokytojais ir moksleiviais, bet ir Trečiojo amžiaus universitete studijuojančiais senjorais, kurie norėtų centre pagilinti savo žinias ir susipažinti su naujausiomis technologijomis.
„Mes labai daug dėmesio ir pastangų skyrėme informacijos apie centrą ir jo galimybes sklaidai, dar prieš atidarymą organizavome atvirų durų dienas ir karjeros renginius, kvietėme pas save savivaldybių, mokyklų vadovus, mokytojus. Ir mums pavyko juos uždegti”, – sako V. Zdanavičienė, siekianti, kad centras po savo stogu sutelktų kuo platesnę regiono bendruomenę.
Kviečia mokytojus bendram darbui
Panevėžio regioninio STEAM centro vedėja Vaida Šiaučiūnė pasakoja, kad po pažintinių susitikimų centre labai nustebino netikėta mokytojų reakcija: „Susidūrėme su tam tikru jų atsargumu, nuogąstavimais, kad centre bus tikrinama jų kompetencija, mokinių žinios. Todėl, prieš ateidami į užsiėmimus, specialiai ruošiasi ir stengiasi parengti mokinius”, – neslepia nuostabos centro vadovė.
Anot jos, centras nori bendradarbiauti ne tik su moksleiviais, bet ir su mokytojais, yra atviras visoms idėjoms ir labai norėtų, kad būtų daugiau abipusio pasitikėjimo, bendro darbo, atsirastų tinklaveika ir veiklų tęstinumas.
„Kviečiame mokytojus susisiekti su mumis, norime įsiklausyti, išgirsti jų lūkesčius, nes būtent nuo mokytojų didžia dalimi priklauso šio mūsų bendro darbo sėkmė“, – pabrėžia V. Šiaučiūnė.
Jai pritaria ir Tauragės STEAM centro vadovė Rita Katauskienė, sakydama, kad, pirmiausia, centro komanda darbą pradeda nuo susitikimų su mokyklų vadovais ir mokytojais, siekdama išgirsti jų pageidavimus ir lūkesčius.
STEAM centrai Lietuvoje kuriami, įgyvendinant Europos Sąjungos struktūrinių ir investicijų fondų lėšomis finansuojamą projektą „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis”. STEAM atviros prieigos centrų tinklo kūrimui skirti apie 4 mln. eurų projekto lėšų, už kurias perkamos laboratorijų priemonės ir įranga, atliekamas patalpų remontas. Projektą įgyvendina Nacionalinė švietimo agentūra, administruoja Centrinė projektų valdymo agentūra.