Asta KARPAVIČIŪTĖ
Suaugusiųjų švietimui – unikalus projektas
,,Suaugusiųjų mokymosi informacinė sistema“, įdiegta įgyvendinant projektą „Suaugusiųjų švietimo programų ir objektų saugykla – elektroninių mokymosi paslaugų priemonė“, sukurta vadovaujantis pažangiausiais šiuolaikinių e. mokymosi aplinkų principais, – tai analogų Lietuvoje neturintis projektas, gerokai išplečiantis distancinio mokymosi galimybes. Jo turinį sudaro mokomoji medžiaga, skirta gilinti bendrąsias kompetencijas 9 srityse. Tai Gimtoji ir valstybinė kalba, Užsienio kalba, Pilietinis ir politinis raštingumas, Teisinis raštingumas, Kompiuterinis ir skaitmeninis raštingumas, Verslumas, Tarpasmeninė ir tarpkultūrinė komunikacija, Sveikatingumas ir Meninė saviraiška.
,,Bendrosios kompetencijos yra pagrindas, ant kurio formuojasi profesinės kompetencijos. Technologinius gebėjimus, reikalingus profesinei veiklai, galima įgyti pakankamai greitai, bet jei žmogus neturi stuburo – bendrųjų kompetencijų, pavyzdžiui, nemoka gerai rašyti, skaityti, nemoka naudotis kompiuteriu, tai ir įgyti profesinių kompetencijų jam bus nepalyginamai sunkiau“, – sako Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktorius Tadas Tamošiūnas.
Pasak jo, tai kompleksinė sistema, kurioje mokymosi turiniu galima naudotis interaktyviai, mokymosi programas sudaro ne tik tekstai, bet ir filmukai, iliustracijos, kita vaizdo ir garso medžiaga bei nuorodos. „Suaugusieji dažniausiai neturi daug laiko, o mokymąsi vertina labai praktiškai – ar jiems tai naudinga. Todėl viena mokymosi programa vidutiniškai trunka apie 20 minučių, o jos pabaigoje galima pasitikrinti, ko išmokai. Kitas svarbus dalykas – besimokantis nėra paliktas vienas. Sukurtas ir konsultacijų centras, todėl prireikus pagalbą nuotoliniu būdu suteiks kvalifikuoti specialistai“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.
T. Tamošiūno teigimu, tokios inovatyvios nuotolinio mokymosi duomenų bazės poreikis Lietuvoje buvo akivaizdus. „Eurostat“ tyrimai rodo, kad mūsų šalis iki šiol ženkliai atsliko tiek pagal mokymosi apimtį, tiek pagal mokymosi formas ir dažnį nuo ES vidurkio, jau nekalbant apie pažengusias suaugusjiųjų švietimo srityje šalis – Švediją, Norvegiją, Suomiją, Vokietiją, Olandiją“, – sako jis ir priduria manantis, kad siekiančių pagilinti žinias gerokai padaugės, nes ,,Suaugusiųjų mokymosi informacinė sistema“ padės gilinti žinias ne tik tiems, kurie gyvena Lietuvoje, bet ir emigrantams – visiems, kurie turi kompiuterį ir interneto prieigą.
Įstatyme – dėmesys mokymosi prieinamumui didinti
Švietimo ir mokslo ministerijos Akademinio mobilumo ir tęstinio mokymo skyriaus vedėjo pavaduotojo Ričardo Totoračio teigimu, atnaujintas Neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymas, kuris įsigaliojo šių metų liepą, taip pat gerokai plačiau atveria duris mokymosi visą gyvenimą plėtrai, suaugusiųjų švietimo skatinimui ir prieinamumui didinti.
„Žmonių poreikiai yra įvairūs. Emigrantams ar Lietuvoje gyvenantiems žmonėms, kurie negali ar nenori lankyti kursų, geriau tinka savarankiškas, nuotolinis mokymosi būdas. Būtent dėl to ir reikalingos įvairios laisvai prieinamos mokymosi programos, kuriomis naudodamasis žmogus galėtų pagilinti savo kompetencijas“, – sakė jis.
Anot R. Totoraičio, siekiant plėsti nuotolinio mokymosi galimybes ir kuriamos tokios informacinės bazės, kurios ,,suteikia skirtingų visuomenės grupių nariams galimybes įgyti reikiamų žinių ir pagerinti savo gyvenimą“.
Įgyvendinant projektą sukurta „Suaugusiųjų mokymosi informacinė sistema“, kurią rasite tinklapyje www.smis.lt, iš viso skaitmenizuota ir objektų saugykloje patalpinta 500 mokymosi programų, kurios pateikiamos 9-iose kompetencijų srityse. Prognozuojama, kad naująja sistema aktyviai naudosis daugiau kaip 63 tūkst. registruotų vartotojų, kurie galės mokytis kiekvienam patogiu laiku ir tempu.
Projektą „Suaugusiųjų švietimo programų ir objektų saugykla – elektroninių mokymosi paslaugų priemonė“ įgyvendino Ugdymo plėtotės centras. Projektas finansuotas Europos regioninės plėtros fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.