Elektromobiliai jau spėjo sužavėti pasaulinę rinką. Gamtą tausojanti ir transporto valdytojo lėšas taupanti priemonė tampa vis prieinamesnė visuomenei. Ir nors, atrodytų, šioje verslo srityje konkuruoja tik visiems žinomi pasauliniai žaidėjai, Lietuva turi kuo pasigirti. Elektromobilių entuziastai „Elinta Motors“ kuria technologijas, galinčias bene bet kurį automobilį paversti elektriniu.
Elektromobilių ir jų komponentų kūrimas, gamyba ir pritaikymas – ne pigi, tačiau inovatyvi ir didelę vertę gamtai ir vartotojams kurianti veikla. Įmonėms, siekiančioms veikti šioje srityje, dažnai reikia nemažos finansinės paspirties. Vilčių teikia tai, kad į tokius inovatyvius verslo projektus rimtai žiūri ir Europos valstybės.
Įgyvendinus ES investicijas įgalinusį projektą, elektrines pavaras komerciniam transportui kurianti ir gaminanti UAB „Elinta motors“ rinkai pristatė išskirtinį šešių fazių asinchroninio variklio valdymo metodą, skirtą automobilių variklio efektyvumui didinti. Projektas šių metų geriausių ES investicijų panaudojimo Lietuvoje apdovanojimuose „Europos burės“ nominuotas vienu inovatyviausių sprendimų.
Atrado nišą komercinio transporto srityje
„Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis pasakoja, kad šiomis dienomis pramonėje plačiai naudojami trifaziai asinchroniniai varikliai. Tačiau šių prietaisų pritaikymas komercinėse transporto priemonėse apribotas dėl sudėtingo jų valdymo.
„Įdiegus šešiafazę pavarą galima sukurti daug efektyvesnį variklį, kuris vėliau galėtų būti įmontuojamas ir į didesnius automobilius. Juk padidinus variklio efektyvumą, tas pats elektromobilis, esant tylesniam jo veikimui bei tolygiai dirbant varikliui, gali nuvažiuoti gerokai toliau“, – komentuoja vadovas.
Šiuo atveju, įmonė ES investicijas panaudojo specialaus variklio valdiklio, skirto daugiafazio (angl. multiphase) tipo varikliams, gamybai. Projekto metu sukurtas variklio valdiklis, jo valdymo algoritmai bei variklio prototipai, o visa sistema sumontuota į Mazda RX-8 automobilį tolimesniam bandymui realiomis sąlygomis.
Anot L. Jokužio, nors projektas apibrėžė tik šešiafazio variklio sistemos kūrimą, tačiau sukurta platforma dabar pritaikoma tiek trijų, tiek devynių fazių varikliams.
„Dėl didesnių kaštų gaminant daugiafazio tipo sistemas, ateityje, panaudojant sukauptas žinias ir atliktų tyrimų rezultatus, numatyta naudoti trifazius variklius, o esant didesniam galios poreikiui, kelis variklius vienoje transporto priemonėje“, – sako jis.
Dideliu pasiekimu pašnekovas laiko tai, kad projektu sukurta galios sistema leido pritaikyti variklius pilnai elektrinėms transporto priemonėms iki 7,2 tonų. Sekantis „Elinta Motors“ žingsnis – naudojant du arba tris variklius, sistemą pritaikyti 12-18 tonų sunkvežimiams.
Jau 2020 m. įmonė tikisi paleisti bent 20 bandomųjų automobilių, naudojančių projekto metu sukurtą technologiją, o iki 2021 m. galo – įveikti 3 mln. km ir turėti bent 100 eksploatuojamų 5-7,2 tonų masės elektromobilių.
„Komercinio elektrinio transporto sritis stipriai atsilieka nuo lengvųjų elektromobilių, išskyrus didelius miesto autobusus. Europoje vos kelios įmonės dirba vystydamos elektrines pavaras komerciniam transportui, todėl šiuo metu „Elinta Motors“ užpildo šią spragą ir tapo viena iš lyderių šioje srityje kainos, kokybės ir patikimumo atžvilgiu“, – vertina L. Jokužis.
Pagal verslo finansavimo priemonę „Intelektas. Bendri mokslo–verslo projektai” Lietuvos verslo paramos agentūros administruojamam projektui įgyvendinti buvo skirta 235,7 tūkst. eurų ES investicijų.
Kiti pasiekimai elektromobilių rinkoje
Be minėto projekto elektromobilių srityje, „Elinta Motors“ taip pat surado sprendimą Europos miestams, besiimantiems vis griežtesnių reguliavimų taršos problemai spręsti. Įmonė sukūrė hibridinį sunkvežimį, kuris užmiestyje važiuoja varomas dyzeliu, o kai kerta miesto zoną, pagal GPS signalą tampa elektriniu. Šio tipo sunkvežimiai pripažinti elektriniais keliuose miestuose Norvegijoje ir įvažiavimas į Oslą ir dar kelis Norvegijos miestus jiems tapo nemokamas.
Šiuo metu pagrindinė „Elinta“ įmonių grupės veikla – gamybos įmonių automatizacija, robotizacijos ir elektromobilių gamybos sritys, dukterinių „Elintos“ bendrovių veiklos apima platų spektrą – pradedant elektrinių dviračių pavaromis ir baigiant matavimo sistemų kūrimu.
Ekologijos svarba taip pat padiktavo dar vieną verslo kryptį – elektromobilių įkrovimo stotelių gamybą ir vystymą. Šia veikla užsiimanti įmonių grupės dalis – Elinta Charge, UAB išskyrė jas dizainu, kuris pernai įvertintas ir „Red Dot“ produktų dizaino apdovanojimu, prilyginamu „Oskarui“ gaminių dizaino industrijoje. Savo inžineriniais ir programiniais sprendimais, tokiais kaip galios balansavimas, išmanios apskaitos integracija, nuotolinio valdymo ir administravimo sistema, Elinta Charge, UAB konkuruoja Skandinavijos, Austrijos, Portugalijos, Italijos ir kitose užsienio rinkose.
„Verslo žinių“ informacija