Pažangos vertinimo įrankiai
Vykdytojas | Utenos mokykla-vaikų darželis ,,Varpelis“ |
Produkto sritis | Švietimas ir mokslas |
Produkto rūšys | Testai, (įsi)vertinimo instrumentai |
Projekto veiklų ir vaikų pažangos vertinimo įrankių sukūrimas bei jų taikymas. Siekiant, kad ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo(si) rezultatų stebėjimas, vertinimas būtų nuolatinis ir sistemingas, projekte parengti du pažangos vertinimo įrankiai bei susitarta dėl vertinimo įrankių taikymo periodiškumo. Tyrimų duomenys rodo, kad mokyklose, kur yra profesionaliai aptariami vaikų ugdymo(si) pasiekimų lūkesčiai ir ugdytinių daroma pažanga, ugdymo proceso kokybė yra geresnė, ugdytiniai palankiau integruojasi ir pasiruošia mokyklai ir nuosekliam mokymosi procesui bei mokykloje pasiekia geresnių rezultatų.
I įrankis. Projekto veiklų pažangos vertinimo įrankis (priedas Nr. 1 ir Nr. 2). Projekto veiklų pažangos vertinimo įrankis (I įrankis) parengtas naudojant internetinę apklausų platformą IQESonline Lietuva, kuria naudojasi dauguma Lietuvos ugdymo įstaigų vertindamos mokyklų veiklos kokybę. Įrankio sudarymo principas – klausimynas, kuris parengtas taip, kad leistų kokybiniu lygiu įvertinti projekte vykdytų veiklų aktualumą, o augant ugdytinių pasiekimams, ir galimą vykdytų veiklų įtaką jų ugdymo(si) pažangai.
Sukurtas projekto veiklų matavimo įrankis (I įrankis) yra tinkamas atlikti pirminį projekto kokybės vertinimą projekto pradžioje ir kokybinės pažangos vertinimą projekto pabaigoje. I įrankis ir jo vykdymo būdas leis vertinti ir analizuoti visų projekte dalyvaujančių ugdymo įstaigų duomenis, sudaryti ir analizuoti kiekvienos mokyklos individualias ataskaitas, išskirti prioritetines, aktualiausias veiklas ir jų kryptis. Atviri klausimai leis mokykloms surinkti respondentų nuomones apie tolimesnį veiklų kryptingumą bei tobulinimą bei kiekvienos mokyklos pažangą.
II įrankis. Vaikų pažangos vertinimo įrankis (priedas Nr. 3) apima ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų sritis, kurios bus vertinamos naudojant projekto metu sukurtą pažangos vertinimo įrankį. Išanalizavus projekto veiklų poreikį ir veiklų kryptis bei siekiamus pokyčius (pagal I įrankio duomenis projekto pradžioje), išskirti devyni pagrindiniai pasiekimai, kurie bus ugdomi įgyvendinant projekto metu sukurtus veiklų aprašus ir į juos orientuojantis sukurtas II įrankis su Microsoft Excel programa. Vaikų pažangos vertinimo įrankis (II įrankis) leis matyti ir sekti kiekvieno mokinio individualių pasiekimų ir pažangos vertinimo pokyčius. Individuali pasiekimų bei gebėjimų analizė leis koncentruotai ir sistemingai vertinti bei suvokti ugdytinių, o taip pat ir paties ugdymo proceso stipriąsias bei tobulintinas puses. II įrankis orientuotas ne į kiekybinius, bet į kokybinius ugdymo proceso rodiklius, siekiant ugdymo proceso lauko aplinkose efektyvumo ugdant vaikų gebėjimus skirtingose pasiekimų srityse. Komunikuodami su vaiku, tėvais ne tik apie silpnąsias, bet ir apie stipriąsias ugdytinio puses, vaikai mokomi apgalvoti savo mokymąsi, pajusti sėkmę kai įdedamos pastangos, gauti paskatinimą už pažangą, kas stiprina vaikų motyvaciją ir savivertę bei formuoja mokymosi mokytis kompetencijas.
Taikydami šią pasiekimų vertinimo metodiką, ugdytinių mokytojai mokys vaikus vidinės savidisciplinos bei ugdys įgūdžius, padedančius jiems siekti geriausio rezultato ne tik ugdymosi, bet ir socialinių, bendravimo, savęs pažinimo ir kt. veiklų kontekstuose. Tokiu būdu sudaromos palankesnės galimybės vaiko tolimesnei socializacijai, bendravimo grupėje įgūdžių formavimuisi. II - o įrankio pagalba, projekto metu, 3 kartus per vienerius ugdymo(si) metus bus vertinami ir analizuojami kiekvieno ugdytinio pasiekimai bei pažanga. Projekto metu surinktus duomenis vertins ir analizuos projekto kuratoriai. Duomenis projekto kuratoriai aptars su mokytojais, mokyklos administracija bei kartu numatys galimus vaiko pažangos etapus.