Projekto 09.3.3-LMT-K-712-02-0028 "Globalių leidėjų poveikis lokalioms žiniasklaidos ekosistemoms: prielaidos visuomenės informavimo politikos inovacijoms mažose Baltijos šalių rinkose" įgyvendinimo metu sukurta produkcija
Vykdytojas | Vytauto Didžiojo universitetas |
Projekto vykdytojų teigimu, šiuolaikinės lokalios medijų ekosistemos patiria intensyvią transformaciją. Vienas esminių, tačiau dar nepakankamai išanalizuotų transformacijos veiksnių – tai globalių leidėjų („Google“, „Facebook“, „Twitter" ir „Youtube“) poveikis. Modernios ir hierarchiškos, masinei komunikacijai skirtos žiniasklaidos organizacijos – informacijos gamybos centrai – plokštėja, jų veiklos pabyra tinkliniuose ir vis mažiau pavaldžiuose centrams žurnalistikos startuoliuose. Sykiu kyla iššūkių lokaliai visuomenės informavimo kokybei – lengviau įsitvirtina klaidingas žinias (angl. fake news) skleidžiantys komunikatoriai. Globaliu mastu tarpininkaujančios medijos yra menkai atskaitingos vietos reguliuotojams, dar mažiau paiso savireguliacijos bendruomenių pastangų. Tai tampa iššūkiu visuomenės informavimo politikai. Projekto įgyvendinimo metu siekta atskleisti globalių leidėjų poveikį lokaliems komunikacijos tarpininkams Baltijos šalių žiniasklaidos ekosistemose įvertinant esamas visuomenės informavimo politikos priemones inovacijų poreikio aspektu. Baltijos šalių medijų ekosistemos – nedidelės medijų rinkos, kurios šiuo požiūriu dar nebuvo tyrinėtos nepaisant to, kad laikomos dinamiškais medijų inovacijų ir startuolių centrais Europoje. Tyrimo teorinė prieiga grįsta komunikacijos politinės ekonomijos ir tinklo visuomenės teorinėmis prieigomis. Projekto metu atliktas tyrimas interviuojant daugiau kaip 80 už plėtrą atsakingų asmenų ir žurnalistų internete įsitvirtinusiose redakcijose Baltijos šalyse, visuomenės informavimo politikos formuotojų nacionaliniu ir Europos regiono mastu bei globalių leidėjų atstovų; tiriant galiojančius visuomenės informavimo politikos dokumentus regioniniu Europos, nacionaliniu ir įmonių lygiu.
Atliktų tyrimų metu gauti rezultatai viešinami sukurtoje mokslinėje produkcijoje.
Mokslo straipnsniai:
- Džina Donauskaitė. Baltic online media in search for a sustainable business model: exploring new monetisation tactics in small media markets. (įteiktas spaudai).
- Džina Donauskaitė. News media’s atitudes towards social media platormsin small markets: case of three Baltic countries. (įteiktas spaudai).
- Džina Donauskaitė. Governance and regulation ofglobal online platforms: policy expectations of media publishers in small markets ofthe Baltic countries. ((įteiktas spaudai).
- Džina Donauskaitė. Innovation in commercial and public service media in the Baltic countries: role of global digital intermediaries. (įteiktas spaudai).
Moksliniai pranešimai:
- Džina Donauskaitė. Change makers or change breakers? Local journalism startups and legacy media versus platorms. (UNESCO Global Media and Information Literacy Week. International Annual Conference Media and Information Literate Cities: Voices, Powers and Change Makers. 24-31 October, 2018, Kaunas, Lithuania.).
- Džina Donauskaitė. Effects of platforms on business models of Baltic newsrooms. (Media Nad Technology: Innovative journalism in a contested political space. An industry in flux: massive changes transforming the media. Prague Media Point, Goethe-Institut. November 16, 2018, Kaunas, Lithuania.).
Atlikto tyrimo viešinimas žiniasklaidoje:
- Karvutė, vardu „Google“: Europa pasiryžusi smarkiai apmokestinti technologijų gigantus (žurnalas IQ, 2019-11-13).
- Ryto garsai. Ar lietuviai nusiteikę mokėti už kokybišką žurnalistiką? (www.lrt.lt. 2019-05-17).
- Thinking about engagement, not clicks — the case of Delfi. (The Fix, 2019-09-27).
- Džina Donauskaitė. The Love-hate relationship. (Baltic Madia Health-Check 2017-2018.